• Aandacht
  • Eenvoud
  • Kwaliteit

Wat betekent ‘kosten koper’ (k.k.) precies bij het kopen van een huis?

Als een woning te koop staat met “k.k.” achter de prijs (kosten koper) is dat een belangrijk gegeven voor de koper. Maar wat houdt dit nu precies in en wat moet je verwachten?

Wat zijn ‘kosten koper’?

De term ‘kosten koper’ (afgekort k.k.) verwijst naar de kosten die je maakt om eigenaar van een bestaande woning te worden. Die kosten zitten niet in de vraagprijs, en komen bovenop wat je aan de verkoper betaalt. Officieel vallen onder de kosten koper in ieder geval de overdrachtsbelasting en de notariskosten voor de transportakte (leveringsakte). Starters kunnen onder voorwaarden een beroep doen op vrijstelling voor de overdrachtsbelasting. 

Wat valt er verder onder k.k.?

In de praktijk rekenen kopers vaak méér kosten tot de k.k. zoals:  

  • Notariskosten voor de hypotheekakte
  • Taxatiekosten
  • Kosten voor hypotheekadvies en bemiddeling
  • Aanvraagkosten voor Nationale Hypotheek Garantie
  • Bankgarantiekosten
  • Makelaarskosten (bij koopbegeleiding)
  • Bouwkundige keuring
  • Kosten voor inschrijving bij het Kadaster
    In totaal kun je doorgaans rekening houden met zo’n 4 tot 6 % van de koopsom als k.k.-kosten.  

Hoe betaal je die kosten?

Belangrijk: de kosten koper kun je normaal gesproken niet meefinancieren in je hypotheek. Sinds 2018 is het niet meer toegestaan om meer dan 100% van de woningwaarde te lenen.  

Dat betekent dat je als koper zelf moet beschikken over voldoende eigen geld om die kosten te betalen. Soms kun je wel gebruikmaken van overwaarde of een schenking om dit te dekken.  

Voor nieuwbouw geldt vaak iets anders

Koop je een nieuwbouwwoning, dan wordt die vaak aangeboden vrij op naam (v.o.n.). Dat betekent dat de verkoper de meeste bijkomende kosten betaalt, en jij als koper geen overdrachtsbelasting of notariskosten voor de levering hoeft te betalen.  

Waar moet je op letten?

  • Maak bij jouw budgetinschatting van tevoren een schatting van de kosten koper.
  • Vraag je hypotheekadviseur wat je aan extra kosten kunt verwachten zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
  • Bewaar duidelijk al je facturen en rekeningen: sommige kosten (zoals hypotheekadvies, hypotheekakte, NHG-aanvraag, taxatie) zijn fiscaal aftrekbaar.